II./5. fejezet: Internetes innovációs portál

A P&G által alkalmazott új innovációs stratégiában alapvető szerepe van az internetes innovációs portálnak, vagy más néven nevezve az online vagy webes nyílt innovációs piactérnek. A portál olyan internetes kapcsolati lehetőséget jelent, amely esetében a problémamegoldást kereső találkozik az ezt kínálókkal. Két alapvető lehetőség adódik.

Adott hirdető, vállalat felállíthat saját maga egy portált vagy közvetítőhöz fordulhat. A vállalat által létrehozott felület példájaként megemlítjük a Ducatiét (http://www.ducati.com/). A Ducati speciális motorkerékpárok globálisan versenyképes előállítója, s az új motorok kipróbálását a rajongókkal való közös alkotássá fejlesztette. A gyár számára a vezető fogyasztók tudása alapvető a prototípusoktól a tömeggyártáshoz való átmenetben és új innovációs ötletek megismerésében is. A Ducati portálja számos célt egyesít, túl azon, hogy a fogyasztóval való viszonyt interaktívvá alakítja. Az ilyen motorkerékpár életstílus is, közösségképző is lehet.

A cég a weblap körül jelentős virtuális fogyasztói közösséget hozott létre. A rajongói közösség a vállalat egyik alapvető „vagyontárgya”, amit a felületen való interaktív kommunikáció megerősít. A portál nyitottsága lehetővé teszi a hozzáférést nemcsak a rajongóknak, hanem bárki számára is, s ezzel hozzájárul a Ducati ún. perifériális látásához. A portál gazdag és egyben széles fogyasztói elkötelezettséget biztosít, és marketing célokat is betölt.

A számtalan, jelenleg működő vállalati portál közül megemlítjük a BMW, a Siemens, a Nokia, a Nestlé vagy a Kraft Foods weblapját. (Ez utóbbi Kraft Interactive Kitchen elnevezéssel interaktív online konyhát tart fenn, érdemes kipróbálni!). A dedikált kereséseknek is fontos szerepe lehet a nyílt innovációba ma még csak véletlenszerűen bevont társadalmi rétegek esetében. A nem vállalati portálként működő YourEncore, visszavonult kutatók és mérnökök közreműködésével valósít meg innovációs tanácsadást, többek között az élettudományban és az élelmiszeriparban.

Ugyancsak jó példaként említhető meg az Eli Lilly gyógyszergyártó cég által eredetileg saját maga számára 2001-ben alapított InnoCentive, amely 2006-ra már önállósodott. A portál kezdetben csak felületet biztosított a felek találkozásához, később erős innovációszervező céggé is fejlődött. Az általa meghirdetett témák rendkívül széles kört ölelnek fel, pl. a környezetvédelmet és orvosi kutatási problémákat is.

feladat

Az InnoCentive (https://www.innocentive.com) oldalon nézze meg milyen a kutatásához illő kihívást talál

A motiváció a haszonra irányuló, kereskedelmi attitűdtől a humanitárius feladatok megoldásának kereséséig terjed. Mindez vonatkozhat olyan, átfogó projektekben felmerülő problémákra, mint a NASA Centennial Challenges, de olyan feladatokra is, mint az élelmiszerek csomagolásának megújítása az asztronauták számára. A lehetséges problémák kiterjednek az ötletkereséstől a piackész termékek felkutatásáig. A hirdetők között megtaláljuk a Starbuckst, éppúgy, mint a NASA-t.

Jelenleg az Economist (vezető nemzetközi gazdasági folyóirat) és az InnoCentive közös ötletkeresése a globális felmelegedés megakadályozásának biológiai megoldásaira irányul. Bár a portál nyílt, az InnoCentive – másokhoz hasonlóan – erőfeszítéseket tesz a közösség képzésére. Partnerei több mint kétszázezres közösséget képeznek. Az InnoCentive sokkal több, mint globálisan vezető portál innovációs kihívások nyílt meghirdetésében, mert mára már innovációs ökorendszer központjává fejlődött. Szolgáltatásaik között szerepel az oktatás, cégek átvilágítása és javaslattétel innovativitásuk javítására is. Az InnoCentive gondot fektet arra, hogy gyermekek korán megismerjék a nyílt innováció kultúráját.

Utolsó módosítás: 2011. November 21., Monday, 14:36