II./3. fejezet: A nyílt innováció és a tömegbe kiszervezés
A nyílt innováció az együttműködési és a kokreativitási képesség szervezet által nem korlátozott feltárása és kiaknázása bármely lehetséges együttműködő féllel, elvileg az egész globálisan elosztott tudás mobilizálásával. A nyílt innováció megvalósítása új „társadalmi technológiákat” hoz előtérbe. Megvalósításának alapja a tömegbe kiszervezés (crowdsourcing), illetve a termékfejlesztési partnerség. A tömegbe kiszervezéssel a hagyományosan egy, a vállalattal szerződéses viszonyban levő aktorral (egyén, csoport vagy vállalat) kialakított stabil, általában hosszú viszony helyett egyének vagy közösségek, vállalatok egy előre meg nem határozott csoportjának, alkalmi megkeresése jön létre – nyílt felhívás közzétételével.
A kiszervezés irányulhat a vállalat határain túli kiválóságok irányában és „a tömeg bölcsességének” megtalálására is. Ebben az esetben arról van szó, hogy egyes feladatok pontos megoldását a tömeg átlagolt tudása bizonyos feltételek mellett jobban megközelíti, mint a szakértői becslés. A nyílt felhívás irányulhat a lehető legjobb megismerésére is, annak függvényében, hogy a többség milyen álláspontot képvisel. Ebben az esetben inkább marketing tevékenységről van szó. A tömegbe kiszervezést ma már sokféle lehetőségre alkalmazzák, a fogyasztókkal, a beszállítókkal, a szakértőkkel, sőt a versenytársakkal való együttműködésre is. Egyik legfontosabb a fogyasztókkal való interaktív értékteremtés nyílt módja.
Von Hippel szerint az innovatív ötletek többsége már korábban is a felhasználók sajátos csoportjától, a vezető felhasználóktól származott, s ezen elsősorban embereket értett. Minden bizonnyal nagyon egyoldalú Verganti véleménye, aki gyökeresen tagadja a fogyasztó radikálisan új termékötleteinek lehetőségét, még ha abban fontos igazság is van, hogy kezdetben csak a kínálati oldalon állók ismerhetnek még bizonyos technológiai, szervezési, jogszabályozási, marketing stb. innovációs lehetőségeket. Verganti alulértékeli azt a potenciált, ami a mai infokommunikációs fejlődésből adódik. A nyílt innovációt, különösen a felhasználóval való együttalkotást korábban hihetetlen mértékben segíti elő a jelenlegi infokommunikációs fejlődés. A McKinsey tanácsadó cég becslése szerint kb. 70 millióan blogolnak és végeznek rendszeresen on-line termékértékeléseket. Az „elosztott együttalkotás”, a fogyasztóval együtt végzett interaktív értékteremtés ezzel, a képessé tevő (enabling) technikával ma még beláthatatlan, de feltétlenül óriási lehetőséget kap. Alapvető segítséget nyújthatnak a kibontakozásban olyan technikák, amelyek biztosítják a ”nagy adatok” összegyűjthetőségét és feldolgozhatóságát.