II./9. fejezet: A hálózatközpontú innovációs stratégiák alaptípusai
Nambisian és Sawhney próbálkozást tettek a hálózatközpontú nyílt innovációk rendszeres elemzésére (Nambisian és Sawhney, 2007), négy ilyen stratégiát megkülönböztetve. A megkülönböztetés alapja az innovációs táj (tér, környezet) és a hálózat vezetésének típusa volt. Az innovációs térben különféle típusú szereplők valósítanak meg szerepeket, szakpolitikai és menedzsment stratégiákat.
3. ábra: A hálózatközpontú innováció négy modellje
A http://www.sourcemap.comoldalon egyes termékek forrásának eredete kereshető meg vagy állítható össze (ami természetesen nem feltétlenül a fejlesztés jelenti)
A) A „szimfonikus zenekar” (orchestra) modell szerint a vállalatok egy csoportja jön össze, hogy kiaknázzon egy explicit innovációs architektúrán alapuló piaci lehetőséget, amely architektúrát egy domináns vállalat határoz meg. Ilyen innovációs modellt valósít meg a Boeing a 787 Dreamline típus 2004-ben elindított fejlesztésénél, amelynek során a cég a tervezést is interaktív módon oldotta meg. A több kontinensről származó, együttesen tervezők közül a szárnyat a Mitsubishi, annak illesztését a Fuji tervezte meg. Ilyen típusú nyílt innovációt találunk, pl. az IBM fejlesztései esetében is. Az IBM esetéből már jól ismerjük, hogy a tapasztalatban nemcsak az előnyök, hanem bizonyos gyengeségek is megmutatkoztak. Ilyenek a kommunikációs nehézségek (az egymás félreinformálása), a késések, a minőségi kontroll hiányosságai, a magkompetenciák kiszervezésének veszélyei. Ezek a hibák anyagi veszteségekben is megjelentek.
B) A “kreatív bazár” (creative bazaar) modellje. Bár e modell szerint a kezdeti innovatív ötlet származhat akár az innovációs közösségtől, a vállalat játssza még mindig a főszerepet annak eldöntésében, hogy hogyan fejlesszék a piacérett termékké vagy szolgáltatássá az innovációt. Ennek mechanizmusáról némileg többet irtunk korábban e fejezetben.
C) Az „improvizáció központú” (jam central) innováció egy lazán strukturált innovációs térben zajlik. Ebben átfogó, de csak laza orientációt tartalmazó innováció vezet egy olyan dinamikához, amelyben a szerveződések (célok, eszközök, dinamika) kiemelkedése, majd visszahanyatlása, kaotikus szakaszok aperiodikus felbukkanása tipikus. Így fejlődik ki az ökorendszer önszerveződő módon egy tágan megfogalmazott alapvető célkitűzésnek és a mindenkori információk célpontosító hatásának megfelelően. A térben a diffúz struktúra először emergensen jön létre a kialakuló kölcsönhatásban, s a vezetés is diffúz. A folyamat ide-oda próbálkozások, sőt többszörös visszaesések után esetleg sikerhez vezető, iteratívan rendeződő jelleget nyer. Ahogy Nambisian és Sawhney mondja, „az innovációs arénában megosztott kutatás történik a résztvevők önellenőrző csoportja által. Ezek megosztják az innovatív erőfeszítés irányításának és koordinálásának felelősségét.” (Nambisian és Sawhney 2008.)
Az improvizáció központú innovációt 3 téma határozza meg.
a) Emergens innováció-vízió és célok fejlődnek ki a közösség tagjai közötti interakcióban.
b) Diffúz, alapvetően hierarchiamentes vezetési struktúra jön létre, amelyben a közösség minden tagja részt vesz.
c) Kialakul egy infrastruktúra az innováció támogatására és eredményeinek megosztására.
A sikerre vezető improvizációs központú innovációk közé tartozott az Apache, egy nyílt forráskódú szerver platform kifejlesztése, illetve a Linux fejlődése általában.
D) A „módosítás központú” (MOD/Modification/ Station) modell. Ez arra irányul, hogy egy jól meghatározott architektúrájú térben forrás-megnyitással variációk létrehozását segítse elő az innovátorok általában nyílt közössége segítségével. Csak röviden tudunk utalni arra, hogy milyen szerepek jönnek létre a hálózatközpontú innovációknál. Három, alapvetően jól elkülönülő szerepről beszélhetünk. Ezek az építészek, adaptálók és szponzorok. Az építészek a rendszerarchitektúráért, az adaptálók annak a helyi körülményekhez igazításáért felelnek, a szponzorok pedig biztosítják az anyagi működőképességet.
Zuletzt geändert: Monday, 21. November 2011, 14:37