X./1. fejezet: Az Eötvös Loránd Tudományegyetem gyakorlata
X./1.1.: Bevezetés
“Nem biztos, hogy jobb lesz, ha másképp lesz, de ahhoz, hogy jobb legyen, másképp kell lennie.” (Georg Christoph Lichtenberg, német fizikus és író)
Bár Magyarország több Nobel-díjas, nemzetközi szinten elismert kutatót adott a világnak, a tudományos eredmények és innovatív ötletek jelentős hányada nem jut túl a kutatólaboratórium vagy az egyetem falain. Ahhoz, hogy az innovatív eredmények piacképes termékekké és szolgáltatásokká váljanak, új szemlélet meghonosítására van szükség. Olyan üzleti módszertan és eszközök alkalmazására, amelyek ezidáig távol álltak a tudományos köröktől.
Az Eötvös Loránd Tudományegyetem tudás-és technológiatranszfer koncepciójában új, üzleti-tudományos kultúra meghonosítását tűzi ki célul, annak érdekében, hogy a kutatási eredmények hasznosítása sikeresebb, jobb legyen. A változtatáshoz, a „másképpen”-hez szükség van a meggyőzésre, az aktív kommunikációra, ami arra épül, hogy lebontsa a kutatók körében elterjedt tévhiteket, hiteles tájékoztatással átfogó szemléletváltást eredményezzen és növelje együttműködési hajlandóságukat az innovációmenedzsment projektekbe való aktív bekapcsolódásra.
A „másképpen” meghatározásához elengedhetetlenül fontos, hogy a teljesség igénye nélkül néhány, a technológiatranszfer folyamatok elindításban szerepet játszó környezeti jellemezőre felhívjuk a figyelmet, anélkül, hogy belemerülnénk az innovációra is jelentős kihatással bíró gazdaság mélyebb értelmezésébe.
A környezeti hatásokon kívül az ELTE példáján keresztül megismerhetjük a korai fázisú hazai felsőoktatási technológiatranszfer gyakorlat néhány általánosnak is mondható jellemzőjét. Az elmúlt közel 5 éves tapasztalat konklúziójaként javaslatot fogalmazunk meg annak érdekében, hogy a rendszer „jobb” legyen.
X./1.2.: Környezeti háttér
Jó tudni!
2000-ben a lisszaboni stratégia azt a célt fogalmazza meg, hogy 2010-ig a GDP 3%-ára kell emelni a K+F mértékét az EU-ban
Magyarország az éves GDP közel 1%-át fordította kutatás-fejlesztésre az elmúlt években, ami az EU-átlag 60%-a (http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/eurostat/home/). E ráfordításoknak az állam által finanszírozott aránya 45%, ami az Európában általános 1/3 aránynál jóval magasabb. Az aktív kutató népesség több mint fele dolgozik közfinanszírozású intézményeknél.
Az adatok ugyanakkor azt is mutatják, hogy a szűkös anyagi keretek ellenére a magyar kutatók publikációseredményei magasak, számuk eléri az EU átlag 85%-át (http://www.nkth.gov.hu/download.php?docID=17764 p. 73.) Az egy kutatóra eső publikációk száma tekintetében Magyarország a világ első 15 országa között van, viszont ezek tőkegeneráló hatása már jóval alacsonyabb.
A szabadalmi bejelentések számaMagyarországon évente 7-800 között mozog, aminek 6%-aérkezik afelsőoktatási intézményekből. Jelenleg elmondhatjuk, hogy a magyar felsőoktatási kutatóhelyeken létrejött együttes szabadalmi portfolió nagysága egy közepes amerikai egyeteméhez hasonló. A szabadalmak számát tekintve, az európai egyetemekkel összehasonlítva is van még tenni való a hazai felsőoktatási intézményekben (1. táblázat).
1. táblázat: Európai egyetemek szabadalmi bejelentéseinek száma évente (* csak 2009-re áll adat rendelkezésre)