|
IV./1.3.: A lisszaboni folyamat
IV./1.3.1.: Az Európai Tanács lisszaboni ülése – a lisszaboni célok
|
|
Az Unió történetében jelentős eseménynek számított a Tanács 2000. márciusi ülése, amelyen elfogadták az ún. lisszaboni stratégiát. A stratégia célkitűzése arra irányult, hogy az Uniót 2010-re a világ legversenyképesebb és legdinamikusabb tudásalapú gazdaságává tegyék, olyanná, amely képes a több és jobb munkán, az erőteljesebb társadalmi kohézión alapuló fenntartható gazdasági növekedésre.
|
Milyen pillérekre épült eredetileg a lisszaboni stratégia?
|
A stratégia eredetileg két, egy gazdasági és egy szociális pillérre épült. Míg az első pillér a tudásbázisú gazdaságba és társadalomba való átmenetre koncentrált (az információs társadalom megteremtése, a K+F erősítése, a versenyképesség javítása érdekében megvalósított strukturális reform, valamint a belső piac kiteljesítése terén tett intézkedések révén), addig a szociális pillér az európai szociális modell fejlesztésére, a humán erőforrásba történő befektetésre és a társadalmi kirekesztés elleni küzdelemre.
A stratégiában hosszú távú célul tűzték ki a teljes foglalkoztatás feltételeinek megteremtését és a regionális kohézió erősítését; reális perspektívaként fogalmazták meg az évenkénti, átlagosan 3%-os gazdasági növekedést. A csúcson döntöttek arról is, hogy minden év márciusában a Tanács ülést tart, amelyen áttekintik az elért eredményeket. A stratégiában meghatározott feladatok jelentős része tagállami hatáskör volt, így a Tanács felkérte a Bizottságot, hogy évenként készítsen jelentést a tagállamok előrehaladásáról. A stratégiában felállított átfogó cél érdekében a Tanács a következő feladatok megvalósítását tartotta elengedhetetlennek (http://www.europarl.europa.eu/summits/lis1_en.htm#b).
|
|
- A) Átmenet egy versenyképes, dinamikus és tudásalapú gazdaságba (információs társadalom mindenki számára, az Európai Kutatási és Innovációs Térség létrehozása, vállalkozásbarát környezet megteremtése a kezdő és fejlődő innovatív cégek – főleg a kkv-k – számára, a belső piac teljes kiépítése, hatékony és integrált pénzügyi piacok, a makrogazdasági politikák koordinációja: pénzügyi konszolidáció, fenntartható államháztartás)
- B) Az európai szociális modell fejlesztése a humán erőforrásba történő befektetés és egy hatékony jóléti állam felépítése révén (oktatás és képzés, élet és munkavégzés a tudástársadalomban, több és jobb munka Európában, hatékony foglalkoztatáspolitika, a szociális védelem erősítése, a társadalmi befogadás elősegítése)
- C) Döntéshozatal a gyakorlatban: koherensebb, szisztematikusabb szemléletmód (a meglévő eljárások fejlesztése, a nyílt koordinációs eljárás bevezetése, az erőforrások mobilizálása).
IV./1.3.2.: Az Európai Tanács göteborgi ülése – a lisszaboni célok kiegészítése
|
|
Az Európai Tanács 2001 júniusában Göteborgban megtartott ülésén elfogadta a fenntartható fejlődés stratégiáját, és környezetvédelmi dimenzióval egészítette ki a gazdasági és társadalmi reformok lisszaboni folyamatát. A Tanács szükségesnek tartotta a következő intézkedések gyakorlatba ültetését (http://www.europarl.europa.eu/summits/pdf/got1_en.pdf.):
- A) Új szemléletmód a döntéshozatalban (minden szakpolitika kidolgozása, megvalósítása során meg kell vizsgálni a gazdasági, társadalmi és környezetvédelmi szempontok érvényesülését)
- B) Globális dimenzió (a fenntartható fejlődés kihívásai globális megoldásokat kívánnak)
- C) A környezetvédelmi szempontok érvényesítése a fenntartható fejlődés érdekében
- D) Harc a klímaváltozás ellen
- E) Fenntartható közlekedés
- F) Válasz a közegészségügyet fenyegető veszélyekre
- G) A természeti erőforrások felelősségteljesebb kezelése
- H) A környezetvédelem integrálása a közösségi politikákba
IV./1.3.3.: Az Európai Tanács barcelonai ülése
|
|
A Tanács 2002. márciusi ülésén értékelte az Unió helyzetét gazdasági, társadalmi és környezetvédelmi téren, és megvitatta a lisszaboni stratégia végrehajtása első két évének tapasztalatait. Több területet emelt ki, amelyeken további erőfeszítések szükségesek az Unió közös gazdasági, társadalmi céljainak elérése érdekében. (http://www.europarl.europa.eu/bulletins/pdf/01s2002_en.pdf)
-
A) Hatékony intézkedések a teljes foglalkoztatás megteremtése érdekében (megerősített foglalkoztatási stratégia, a képzettség és a mobilitás javítása)
-
B) Az európai gazdaságok közötti kapcsolatok erősítése (pénzügyi piacok)
-
C) Integrált európai energetikai, közlekedési és kommunikációs hálózatok
-
D) Minőségi közszolgáltatások
-
E) Versenyképes, tudáson alapuló gazdaság
-
a) Oktatás
-
b) Kutatás és technológia [A 6. keretprogramot el kell fogadni 2002 júniusáig. A GDP 3%-ára kell emelni a K+F-re fordított kiadásokat (teljes hazai K+F-ráfordítás, Gross Domestic Expenditures on Research and Development, GERD) a tagállamok átlagában 2010-re, oly módon, hogy a ráfordítások 2/3-át az üzleti szféra fedezze. A szellemi tulajdonjogok érvényesítésének javítása, a magánbefektetések és a kockázati tőke alkalmazásának erősítése, hálózatok a tudományos bázis és az üzleti szféra között. Közösségi szabadalom méltányos költségek mellett.]
IV./1.3.4.: A lisszaboni stratégia félidős értékelése – a Wim Kok-jelentés
|
|
A lisszaboni stratégia megfogalmazását követően számos kritika érte a stratégiát és végrehajtását. A negatív vélemények szerint a sok és nem egyszer ütköző célkitűzés miatt „felhígult” a program, nem jutottak érvényre a prioritások. A tagállamok nem tekintették magukénak a stratégiát, s ahelyett, hogy a problémákat nemzeti szinten oldották volna meg, azokat inkább az uniós intézményekre hárították. Nem alakult ki megfelelő társadalmi konszenzus több kérdést illetően sem, így a végrehajtás nem rendelkezett kellő támogatással a civil szféra és a nemzeti parlamentek részéről. Történt némi előrelépés a strukturális reformok, az infokommunikációs eszközök és technológiák alkalmazása terén, de a foglalkoztatottsági és a termelékenységi mutatók, továbbá a gazdasági integráció elmaradtak a kívánatos szinttől.
A kedvezőtlen jelenségek miatt az Európai Tanács 2004. márciusi ülésén döntött a stratégia félidős áttekintéséről, felkérve a Bizottságot arra, hogy hozzon létre egy magas szintű szakértői csoportot a felülvizsgálatra és javaslatok megfogalmazására. A Wim Kok vezetésével felállt munkacsoport 2005 februárjában hozta nyilvánosságra értékelő jelentését és ajánlásait (Facing the Challenge 2004). A jelentés – egyebek között – rávilágított arra, hogy:
- A) az Unió és tagállamai nem reagáltak kellő gyorsasággal a lisszaboni stratégia nagy részére,
- B) a nem megfelelő végrehajtás a sok elképzelésnek, rossz koordinációnak és az ütköző prioritásoknak is köszönhető,
- C) a legfontosabb probléma a határozott politikai fellépés hiánya volt.
A munkacsoport egyértelművé tette, hogy a növekedés Észak-Amerikához és Ázsiához viszonyított lemaradásának fokozódása, az alacsony európai népességszaporulat és az elöregedés miatt még inkább sürgető a lisszaboni stratégia megvalósítása, amihez a következő intézkedések szükségesek:
|
|
- A) Tudásalapú társadalom: Európa vonzóbbá tétele a kutatók és tudósok számára, a K+F „vezető prioritássá” válása, az infokommunikációs technológiák alkalmazásának ösztönzése.
- B) Belső piac: az áruk és a tőke szabad mozgását biztosító belső piac kiteljesítése, a szolgáltatások közös piacának sürgős megteremtése.
- C) Üzleti környezet: az adminisztratív akadályok csökkentése, a jogalkotás minőségének javítása, új vállalkozások alapításának megkönnyítése, a cégeket jobban segítő környezet kialakítása.
- D) Munkaerőpiac: az Európai Foglalkoztatási Munkacsoport ajánlásainak alkalmazása, stratégia kidolgozása az egész életen át tartó tanulás (LLL) és az aktív öregkor számára, növekedést és foglalkoztatást támogató partneri viszonyok megerősítése.
- E) Környezeti fenntarthatóság: az ökoinnovációk elterjesztése és vezető szerep kiépítése a környezetvédelmi iparban; olyan szakpolitikák folytatása, amelyek a termelékenység hosszú távú és fenntartható javulásához vezetnek a környezethatékonyságon keresztül.
IV./1.3.5.: A felülvizsgált lisszaboni stratégia – az Európai Tanács 2005. márciusi ülése
|
|
A Kok-jelentés nyilvánvalóvá tette, hogy azok a kihívások, amelyekkel Európának szembe kellett néznie, megerősödtek a 2000-ben tapasztaltakhoz képest, így elengedhetetlen a lisszaboni stratégia céljainak újragondolása, végrehajtásának felgyorsítása. A folyamat új lendületet kapott az Európai Tanács 2005. márciusi brüsszeli ülésén, ahol az állam- és kormányfők jóváhagyták a Bizottság „Közös munkával a növekedésért és a munkahelyekért – A lisszaboni stratégia új kezdete” című közleményében javasolt intézkedések túlnyomó többségét. (http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2005:0024:FIN:HU:PDF)
A stratégia középpontjába 2 prioritás került, amelyeket már a Kok-jelentés is hangsúlyozott: az erőteljesebb és tartósabb növekedés megvalósítása, valamint a több és jobb minőségű munkahely megteremtése. Ezen célkitűzések elérése érdekében, a stratégia újraindítása lényeges előrehaladást igényel a következő 3 irányban:
- A) A tudás és innováció legyen a fenntartható fejlődés motorja [3%-os GERD/GDP arány, a BERD (Business Expenditure on R&D, üzleti K+F-ráfordítás) 2/3-os részesedése, a 7. keretprogram indítása, innovatív kkv-k támogatása, a kutató- és üzleti szféra együttműködésének erősítése, kockázati tőke, a Versenyképesség és Innováció Keretprogram meghirdetése, az Európai Technológiai Intézet létrehozása stb.].
- B) Európa befektetési és munkavégzési szempontból váljon vonzóbbá (mobilitás, LLL, a kkv-k jobb hozzáférése a közösségi alapokhoz, üzleti angyalok, technológiatranszfer-hálózatok, környezet- és egészségvédelem stb.).
- C) A növekedés és foglalkoztatás járuljon hozzá a szociális kohézió javulásához (az európai társadalmi modell megerősítése, szociális védelem, a foglalkoztatási ráta emelése, a munkatermelékenység növelése, esélyegyenlőség, új szervezeti és munkavégzési formák, oktatás, LLL, mobilitás, Europass, Európai Ifjúsági Paktum stb.).
IV./1.3.6:. Európa 2020 stratégia
A Bizottság 2010 márciusában új javaslatot terjesztett elő Európa 2020 stratégia néven („Europe 2020”, 2010). Az Európai Tanács 2010 márciusában (http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_data/docs/pressdata/ en/ec/113591.pdf) és júniusában (http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_data/docs/pressdata/en/ec/ 115346.pdf) hozott döntést a stratégiáról, amelynek főbb elemei a következők:
|
Mi az Európa 2020 stratégia alapvető célja?
|
- A) Alapvető cél az intelligens (a tudáson és innováción alapuló), a fenntartható (erőforrás-hatékonyabb, környezetbarátabb és versenyképesebb) és inkluzív (a foglalkoztatás magas szintjét biztosító, szociális és területi kohéziót eredményező) növekedés ösztönzése.
- B) A Bizottság az alábbi célkitűzések megvalósítását javasolja 2020-ra:
- a) a 20 és 64 év közötti korosztály legalább 75%-a rendelkezzen munkahellyel,
- b) az Unió GDP-jének 3%-át fordítsa K+F-re,
- c) teljesítse az Unió a 20-20-20 célkitűzéseket (az üvegházhatást okozó gázok kibocsátását 20%-kal – megfelelő körülmények között 30%-kal – kell csökkenteni, az energiafelhasználáson belül a megújuló energiaforrások részarányát a jelenlegi 8,5%-ról 20%-ra növelni, az energiahatékonyságot 20%-kal javítani),
|
Jó tudni! A GERD/GDP-arány 2009-ben az EU átlagában nem érte el a 2%-ot.
|
-
- d) szorítsák az iskolából kimaradók arányát 10% alá, és a 30-34 éves korosztály legalább 40%-a rendelkezzen felsőoktatási képzettséggel,
- e) csökkentsék 20 millióval a szegénység kockázatának kitett lakosok számát Európában.
- C) A 3 prioritás (intelligens, fenntartható és inkluzív növekedés) mindegyikének területén a Bizottság a következő 7 kiemelt kezdeményezést javasolja kötelező jellegű megvalósításra a tagállamok számára.
- a) „Innovatív Unió”: a K+F-, illetve innovációs politikát a főbb kihívásokra kell koncentrálni, elő kell segíteni, hogy a tudományos eredményekből mielőbb piacra dobható termékek szülessenek
- b) „Mozgásban az ifjúság”: a diákok és a fiatal szakemberek mobilitásának ösztönzésével növelni kell az európai felsőoktatás színvonalát, nemzetközi vonzerejét. Európa-szerte hozzáférhetővé kell tenni a tagállami képzéseket, megfelelően el kell ismerni a szakmai képesítéseket és tapasztalatot.
- c) „Európai digitális agenda”: a nagysebességű internetre épülő egységes digitális piac segítségével fenntartható gazdasági és társadalmi előnyöket kell teremteni, és 2013-ra minden európai számára elérhetővé kell tenni a nagysebességű internetet
- d) „Erőforrás-hatékony Európa”: elő kell segíteni az alacsony szén-dioxid-kibocsátású gazdaság felé való elmozdulást, a megújuló energiaforrások növekvő mértékű alkalmazását, a szállítási ágazat modernizálását és az energiahatékonyságot.
- e) „Iparpolitika a globalizáció korában”: javítani kell a vállalkozások (különösen pedig a kkv-k) üzleti környezetét; versenyképes, erős és fenntartható ipari bázist kell teremteni.
- f) „Új készségek és munkahelyek menetrendje”: modernizálni kell a munkaerőpiacot, lehetővé kell tenni az emberek készségeinek egész életen át történő fejlesztését, növelni kell a foglalkoztatást és közelíteni egymáshoz a munkaerő-piaci kínálatot és keresletet.
- g) „Szegénység elleni európai platform”: szociális és területi kohézió biztosításával el kell érni, hogy a növekedés és a munkahelyteremtés előnyei széles körben elérhetők legyenek, a szegénységben és társadalmi kirekesztettségben élők méltóságban, a társadalom aktív tagjaiként élhessenek.
|
|