|
VI./2.2.: Hazai társfinanszírozású uniós programok, támogatások
VI./2.2.1.: A kohéziós és strukturális alapok felhasználása Magyarországon 2007 és 2013 között
Új Magyarország Fejlesztési Terv (2011. január 14-én elindult Új Széchenyi
Terv (ÚszT)).
A 2007 és 2013 közötti tervezési időszakban Magyarország az Unió kohéziós és strukturális alapjaiból (a továbbiakban: alapok) 2004-es árakon számolva 22,4 Mrd € összegű uniós támogatást használhat fel. Ez az összeg a 15%-os nemzeti hozzájárulással együtt 26,3 Mrd €-t tesz ki. E források kiegészülnek a fejlesztéseket megvalósító szervezetek (vállalkozások, nonprofit szervezetek stb.) saját ráfordításaival, így összességében még nagyobb mértékű fejlesztések valósulhatnak meg. Magyarország számára a fentieken kívül az Európai Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Alapból (EMVA) folyó áron 3,8 Mrd € és az Európai Halászati Alapból folyó áron 34,3 M € fejlesztési forrás áll rendelkezésre. Ahhoz azonban, hogy az ország élhessen ezekkel a támogatási lehetőségekkel, számos, az Unió által meghatározott feltételnek eleget kell tennie.
|
Milyen szabályok vonatkoznak az Unió kohéziós és strukturális alapjaiból nyújtott támogatásokra?
|
Az alapokból pénzeszközök akkor használhatók fel, ha a támogatni kívánt fejlesztések megfelelnek az Unió által elfogadott célkitűzéseknek. A támogatások általános szabályait a Tanácsnak az Európai Regionális Fejlesztési Alapra, az Európai Szociális Alapra és a Kohéziós Alapra vonatkozó általános rendelkezések megállapításáról és az 1260/1999/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló 1083/2006/EK rendelete (http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:210:0025:0078:HU:PDF ) (Ált. rend.) határozza meg. Az Ált. rend. megállapítja azokat a célkitűzéseket, amelyekhez az alapoknak hozzá kell járulniuk, azokat a kritériumokat, amelyek alapján a tagállamok és a régiók támogatásra jogosultak, a rendelkezésre álló pénzügyi forrásokat és az ezek szétosztására vonatkozó előírásokat.
Az Ált. rend. értelmében az alapoknak és más közösségi pénzügyi eszközöknek hozzá kell járulniuk a következő 3 célkitűzés megvalósításához: [Ált. rend. 3. cikk (2)]
-
A) konvergencia (arra irányul, hogy felgyorsítsa a konvergencia folyamatát a legkevésbé fejlett tagállamokban és régiókban) [Ált. rend. 3. cikk (2) a)];
-
B) regionális versenyképesség és foglalkoztatás (arra irányul, hogy – a legkevésbé fejlett régiókon kívül – növelje a régiók versenyképességét, vonzerejét és foglalkoztatási rátáját) [Ált. rend. 3. cikk (2) b)];
-
C) európai területi együttműködés (ETE) (arra irányul, hogy erősítse a határokon átnyúló együttműködést közös helyi és regionális kezdeményezések útján, a transznacionális együttműködést az integrált területi fejlődéshez vezető, a közösségi prioritásokhoz kapcsolódó intézkedések révén, valamint az interregionális együttműködést és tapasztalatcserét a megfelelő területi szinten) [Ált. rend. 3. cikk (2) c)].
Nemzeti stratégiai referenciakeret
|
A nemzeti stratégiai referenciakeret (NSRK) biztosítja, hogy az elnyert támogatások összhangban lesznek a kohézióra vonatkozó közösségi stratégiai iránymutatásokkal, emellett meghatározza a közösségi prioritások és a nemzeti reformprogram közötti kapcsolatot.
|
A tagállamoknak fejlesztési stratégiát – uniós szóhasználattal élve nemzeti stratégiai referenciakeretet (NSRK) – kell készíteniük annak érdekében, hogy jogosultak legyenek támogatásra az alapokból. Az NSRK biztosítja, hogy az elnyert támogatások összhangban lesznek a kohézióra vonatkozó közösségi stratégiai iránymutatásokkal, emellett meghatározza a közösségi prioritások és a nemzeti reformprogram közötti kapcsolatot. [Ált. rend. 27. cikk (1)] Magyarország 2007 tavaszán nyújtotta be az Európai Bizottság számára az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) néven ismert NSRK-t, amelyet a Bizottság 2007. május 7-én elfogadott (http://www.nfu.hu/uj_magyarorszag_fejlesztesi_terv_2 ).
Az ÚMFT-ben rögzített átfogó célok: a foglalkoztatás bővítése (az egyén foglalkoztathatóságának javítása, munkahelyteremtés, a kereslet és a kínálat összhangját biztosító foglalkoztatási környezet kialakítása), valamint a tartós növekedés feltételeinek megteremtése (a versenyképesség növelése, a gazdaság bázisának a szélesítése, az üzleti környezet fejlesztése, ezen belül az elérhetőség és a szabályozási környezet javítása, az állami szolgáltatások hatékonyságának növelése).
|
Melyek az ÚMFT átfogó céljai? Milyen horizontális szempontok kerültek meghatározásra az ÚMFT-ben?
|
Az ÚMFT-ben meghatározott horizontális szempontok a környezeti, a makrogazdasági és a társadalmi fenntarthatóság, továbbá a területi és társadalmi kohézió erősítése (a nők és férfiak, a hátrányos helyzetűek egyenlőségének és a megkülönböztetés tilalmának biztosítása).
Az ÚMFT-ben meghatározott prioritások, operatív programok (OP-k) és a felhasználható források allokációja
1. táblázat: Prioritások és operatív programok az ÚMFT-ben
|
Megjegyzés: Az ETE-célkitűzés keretében megvalósításra kerülő OP-k nem képezik részét az ÚMFT-nek.
A felhasználható források ÚMFT keretében rögzített allokációját a 2. táblázat tartalmazza.
2. táblázat: Az ÚMFT pénzügyi táblája
|
Rövidítések: ÚMFT: Új Magyarország Fejlesztési Terv; OP: Operatív program; ERFA: Európai Regionális Fejlesztési Alap; ESZA: Európai Szociális Alap; EMVA: Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap; EHA: Európai Halászati Alap
Megjegyzés: a táblázatban 2 tizedes jegyre kerekített értékek szerepelnek
Az operatív programok
A Kormány által benyújtott OP-kat az Európai Bizottság 2007 júliusában, illetve augusztusában elfogadta. A jóváhagyási eljárás során az ÚMFT-ben javasolt pénzügyi keretek mintegy 2%-kal változtak az egyes programok között, míg a teljes lehívható keret változatlan maradt. A módosítás következtében az eredetileg tervezettnél több jutott a foglalkoztatás és a gazdasági növekedés céljainak elérésére, és kevesebb a közlekedésfejlesztésre. (http://www.nfu.hu/umft_operativ_programok )
|
Mit tartalmaznak az akciótervek?
|
Az akciótervek
Az ÚMFT és az OP-k részletes tartalmát és annak koordinációját a 2007 és 2013 közötti programidőszakban nemzeti szinten elfogadott akciótervek rögzítik. Az akciótervek tartalmazzák a támogatási konstrukciókat és az azokhoz kapcsolódó információkat egy adott operatív programra, vagy – ha különböző prioritásokért más szakminiszterek, illetve regionális fejlesztési tanácsok a felelősek – egy vagy több prioritásra vonatkozóan. Az akcióterv a következőket tartalmazza:
-
a támogatási konstrukciók részletes bemutatását legalább 2 évre;
-
az OP és a prioritás(ok) megvalósítását és ütemezését a teljes programozási időszakra;
-
VI./2.2.2.: Európai területi együttműködés
A 2004-2006-os programperiódusban sikeres INTERREG Közösségi Kezdeményezést a 2007 és 2013 közötti időszakban az uniós források felhasználásának új, harmadik célkitűzése, az Európai Területi Együttműködés (ETE) váltja fel. (http://www.nfu.hu/europai_teruleti_egyuttmukodes_ipa_enpi_2007_2013 )
Az ETE célja
|
Mi az Európai Területi Együttműködés (ETE) célja? Melyek a kiemelt területek?
|
Az ETE célja, hogy elősegítse az Unió területének erőteljesebb integrációját, harmonikus és kiegyensúlyozott fejlődését. E célkitűzés arra irányul, hogy erősítse a határokon átnyúló együttműködést közös helyi és regionális kezdeményezések útján, a transznacionális együttműködést az integrált területi fejlődéshez vezető, a közösségi prioritásokhoz kapcsolódó intézkedések révén, valamint az interregionális együttműködést és tapasztalatcserét a megfelelő területi szinten. [Ált. rend. 3. cikk (2) c)]
Az ETE keretében meghirdetett programok támogatják a gazdaság integrált fejlesztését, a versenyképességet, a munkahelyteremtést. A gazdaság fejlesztésének főbb területei az üzleti együttműködések feltételeinek javítása, a kutatási-fejlesztési potenciál hatékony és koordinált használatának előmozdítása. A humán erőforrások erősítése és hatékony felhasználása a versenyképesség javításának kulcsfeltétele.
Ugyancsak kiemelt terület a közlekedési és kommunikációs infrastruktúra fejlesztése. A turizmus Európa számos területén az egyik legfontosabb bevételforrásnak számít, így a turisztikai potenciál közös fejlesztése, a régiók ösztönzése ugyancsak ezen együttműködési programok lényeges területének számít. A természeti környezet megőrzése minden tagország részéről erőfeszítéseket igényel. Mivel a környezetszennyezés nem határokon belül mozgó jelenség, a környezeti kockázatok elleni hatékony védekezést együttesen, közös szabályozással, erőfeszítésekkel kell megoldani. Mint a fentiekből kiderül, az ETE-célkitűzés esetében nem nemzeti, hanem két- vagy több ország közös programjairól van szó.
A rendelkezésre álló források és felosztásuk
|
Milyen programok valósulnak meg az ETE keretében, és ezekre milyen mértékű támogatás jut a költségvetési keretből?
|
Az ETE keretében határ menti, transznacionális és interregionális programok valósulnak meg ERFA-támogatással. E programokra összességében 7,75 Mrd € áll rendelkezésre. E költségvetési keretből
-
A) a határ menti együttműködési programokra 73,86%,
-
B) a transznacionális együttműködésre 20,95%,
-
C) az interregionális együttműködésre pedig 5,19% jut.
(Ált. rend. 21. cikk) Az ERFA-forrásokat kiegészítik a programban részt vevő államok nemzeti költségvetéséből fizetett társfinanszírozások, a tagjelölt országok (pl. Horvátország és Szerbia) esetében az Előcsatlakozási Támogatási Eszközből (Instrument for Pre-Accession, IPA) [a Tanács 1085/2006/EK rendelete (2006. július 17.) egy előcsatlakozási támogatási eszköz (IPA) létrehozásáról] (http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/site/hu/oj/2006/l_210/l_21020060731hu00820093.pdf ), más partnerországok (pl. Ukrajna) tekintetében pedig az Európai Szomszédsági és Partnerségi Eszközből (European Neighbourhood and Partnership Instrument, ENPI) [az Európai Parlament és a Tanács 2006. október 24-i 1638/2006/EK rendelete az Európai Szomszédsági és Partnerségi Támogatási Eszköz létrehozására vonatkozó általános rendelkezések meghatározásáról] (www.nfu.hu/download/3162/1638_2006_EK.pdf) az adott programhoz allokált pénzeszközök.
Támogatásra jogosult területek
Az ETE keretében támogatásra jogosult területeket az Ált. rend. 7. cikke határozza meg; ezek
-
A) a határ menti együttműködés esetében a Közösség NUTS III. szintű régiói, illetve az ENPI program esetén az Unióval szomszédos (nem tagállam) országok NUTS III. szintű régiói (Magyarországon ez megyei szintet jelent);
-
B) a transznacionális együttműködésben a Bizottság által a részt vevő országokkal egyeztetve kijelölt makrotérségek;
-
C) az interregionális együttműködés esetében pedig a Közösség egész területe (és más, EU-n kívüli csatlakozó országok, pl. Norvégia, Svájc).
Prioritások
|
Ismertesse az ETE-programok főbb prioritásait!
|
Az ETE-programok megvalósítását az ERFA – a következő prioritásokra összpontosítva – támogatja. [Az Európai Parlament és a Tanács 1080/2006/EK rendelete (2006. július 5.) az Európai Regionális Fejlesztési Alapról és az 1783/1999/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről (http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:210:0001:0001:HU:PDF ) (ERFA-rendelet) 6. cikk.]
Határ menti együttműködés
A határokon átnyúló gazdasági, társadalmi és környezetvédelmi tevékenységek fejlesztése, fenntartható területfejlesztés, ezen belül: (ERFA-rendelet 6. cikk 1. pont)
-
A) a vállalkozói szellem ösztönzése az idegenforgalom, a kultúra és a határokon átnyúló kereskedelem fejlesztése;
-
B) a természeti és kulturális erőforrások közös védelme, az ezekkel való közös gazdálkodás, valamint a természeti és technológiai kockázatok megelőzése;
-
C) a városi és vidéki térségek közötti kapcsolatok támogatása;
-
D) az elszigeteltség csökkentése a közlekedés, az információ, a hírközlés és szolgáltatások, a határokon átnyúló vízellátási, hulladékgazdálkodási, energiaellátási rendszerek és létesítmények elérhetőségének javítása révén;
-
E) az együttműködés, a kapacitások és az együttes hasznosítás fejlesztése az infrastruktúra – különösen az egészségügy, a kultúra, az idegenforgalom, az oktatás – területén;
-
F) a jogi és igazgatási együttműködés;
-
G) a határokon átnyúló munkaerőpiacok integrációja;
-
H) a helyi foglalkoztatási kezdeményezések;
-
I) az egyenlő esélyek, a képzés, a társadalmi integráció előmozdítása;
-
J) az emberi erőforrások, a K+F-létesítmények megosztásának elősegítése.
Transznacionális együttműködés
|
Milyen területeket támogat az ETE a transznacionális együttműködések keretében?
|
-
A) Az integrált területfejlesztést elősegítő hálózatok és tevékenységek támogatása, különösen az alábbi területeken: (ERFA-rendelet 6. cikk 2. pont)
-
B) innováció: TéT-hálózatok létrehozása és fejlesztése, a regionális K+F- és innovációs kapacitások fokozása, amennyiben ezek közvetlenül hozzájárulnak a transznacionális területek kiegyensúlyozott gazdasági fejlődéséhez;
-
C) környezet: a transznacionális vízgazdálkodási, energiahatékonysági, kockázat-megelőzési és környezetvédelmi tevékenységek támogatása;
-
D) elérhetőség: a közlekedéshez és a távközlési szolgáltatásokhoz való hozzáférés javítása, a közlekedés és a távközlési szolgáltatások minőségének fejlesztése, ha ezek transznacionális jellegűek;
-
E) fenntartható városfejlesztés: a policentrikus fejlesztés megerősítése transznacionális, nemzeti és regionális szinten, ahol egyértelmű a transznacionális hatás.
Interregionális együttműködés
Az innovációra és a tudásalapú gazdaságra, valamint a környezetvédelemre és a kockázat-megelőzésre összpontosít, így többek között a fenntartható városfejlesztéssel kapcsolatos legjobb gyakorlat meghatározására, átadására és elterjesztésére vonatkozó tapasztalatcserére, a tanulmányokat, adatgyűjtést, valamint a közösségi fejlődési trendek megfigyelését és elemzését magukban foglaló tevékenységekre. (ERFA-rendelet 6. cikk 3. pont)
4. táblázat: Az ETE programjaiból Magyarországon (más országokkal közösen) felhasználható források 2007 és 1013 között, M
|
Forrás: ETE operatív programok
|
|